Stor guide om knäskydd

Uppdaterad: 2018-11-15

Knäskydd runt träning är något som ökat ordentligt i popularitet de senaste åren och vi se unga som äldre med ett på gymmet, i spåret eller på handbollsträningen. Men vad gör ett knäskydd egentligen och borde du använda dem?

Låt mig ge svar på dina frågor.

Efter denna guide kommer du ha en bättre uppfattning om du ska köpa knäskydd eller inte.

Har du frågor är du välkommen att kommentera nedan eller maila på Staffan@mediconline.se

Vad är egentligen ett knäskydd?

Ett knäskydd skapar stöd i knäleden. Varför man vill ha ett stöd till att börja med är oftast för att minimera skaderisken för att inte göra sig illa eller underlätta för knät under belastning. 

Det finns olika sorters knäskydd för exempelvis artros eller korsbandsskador men de kommer vi inte täcka idag. Vi väljer att helt fokusera på träning och prestation/skadeförebyggande knäskydd. 

Varför knäskydd?

Dina leder möjliggör att lemmar/ben kan fungera ihop. Det är även även en led som muskler har sina fästen och möjlighet rörelse. Så länge du inte är rullstolsbunden så använder du troligtvis dina ben varje dag. Promenaden till jobbet, löpsteget till bussen eller under träning för prestation. 

Benen har en hel del muskler och de är stora och starka, detta för att orka bära runt på oss hela dagen. Adderar du dessutom styrketräning eller löpning ökar belastningen flera gånger om.

Kort och gott, dina leder får en hel del stryk. Även om vi är skapta för aktivet så finns det faktorer som träningsvolym, intensitet, belastning, återhämtning, ålder, erfarenhet och en rad andra faktorer att tänka på. Det är här knäskydden blir intressanta. 

Populäraste knäskydden

Att börja använda knäskydd fungerar lite som en försäkring. De assisterar ditt knä och skapar bättre förutsättningar för dig att klara tyngre eller intensivare träning. Det är alltså inte en garanti utan ett hjälpmedel. Det finns 3 stycken modeller som är absolut populärast i träningssammanhang och de har samma egenskaper fast matchar olika behov.  

Vi pratar om tjockleken på skydden, 3, 5 eller 7 mm. Det är just tjockleken på skyddet som avgör hur mycket stöd du får och hur länge du kan ha på dig knäskyddet under aktivitet. 

Ju tjockare skydd desto tyngre belastning och ju smalare skydd desto mindre stöd. En fotbollsmatch i 90 minuter kräver ett skydd medan en tung knäböj på gymmet ett annat. 

Vilket ska man egentligen ha? Låt oss kika.

Eftersom vi gillar Rehband har vi valt att ha dem som exempel men det finns givetvis andra företag som gör liknande produkter. 

Rehband knäskydd 3 mm

Rehband knäskydd 3 mm


Passar när du behöver mindre stöd under längre tid. Perfekt för fotboll, löpning. innebandy och andra sporter som håller på lite längre tid.

+ >60 min
+ Värme
+ Rörlighet

Rehband knäskydd 5 mm


Passar perfekt till blandad sport som crossfit och cirkelträning. Extra stöd utan minskat rörlighet som utförs under längre tid.

+ <60 min
+ Rörlighet
+ Stabilitet

Rehband knäskydd 7 mm


Passar perfekt till tyngre sport med mycket stöd. Tunga basövningar på gymmet där knäna får ta stor belastning.

+ kortare stunder
+ Stabilitet

 

Hitta rätt storlek

1) Ha knäleden i en 30 graders flexion (lätt böjd)

2) Mät 10 cm ner från knäskålen med måttband

3) Ta måttet runt vaden och titta på storleksguiden vilken storlek du ska ha 

(Se videon ovan för hur du ska göra)

 

Anpassa efter dig

Det är väldigt viktigt att du använder ett knäskydd som passar dig. För lösa eller hårt sittande skydd kommer vara kontraproduktivt så undvik att låna kompisens skydd om ni inte har exakt samma storlek. 

 

Vad finns det för fördelar med knäskydd?

De flesta knäskydd är tillverkade av ett material som heter neopren, du kanske känner igen det från våtdräkter som används i vatten. Det är material som har egenskaper vi gillar. Ett flexibelt, slitstarkt material som håller värmen otroligt bra gör neopren till ett riktigt bra material att skapa knäskydd av. Det sistnämnda är just en stor fördel hos många. 

Varför det funkar väldigt bra i träningssammanhang är att när du är kall och har sämre blodcirkulation ökar skaderisken då kroppen inte hunnit värma upp muskel, muskelfästen och leden i sig än. Det fanns en poäng när din idrottslärare bad dig värma upp under skoltiden. 

Kan vi genom ett knäskydd skapa mer samt behålla värmen är vi redan där i ett gynnsammare läge och då blir knäskydd plötsligt intressant.

 

Uppvärmning, vad är det?

Kanske känner du igen dig? Du byter om och snörar på sig skorna en tidig höstmorgon och slängt med armar och ben 5 sekunder för att springa ut på din 5km runda? Du är inte ensam, många av oss är lite väl snabba på hopp direkt in i en aktivitet, slänga på för tunga vikter för tidigt på gymmet utan uppvärmning och hoppas på det bästa.

Här kan ett par knäskydd vara till stor fördel. Ta på dem innan passet och värm upp med dem på. Du får snabbare upp värmen och den stannar längre när du är inaktiv. Självklart ska du värma upp men hela poängen med knäskyddet är just att snabbare få upp värmen i leden. Behåll knäskyddet på under hela eller delar av passet beroende på din aktivitet och behov av stöd. 

Videon visar hur enkelt det är att ta på sig skydden. OBS! Många skydd är riktigt jobbiga att få på men Rehband skydden vi provat glider på smidigt. Glöm inte att ta på dem INNAN du blir svettig.

 

Mentalt stöd

Vi har tittat en del på varför det är bra med knäskydd och fastställt att det är bra att ha en varm knäled. Är det allt? Självklart inte!!

Eftersom knäskydden sitter hårt runt knät upplever många att de fokuserar lite extra på att strukturera upp knät under aktiviteten. Inte på det styva sätt som ett par lindor styrkelyftare har utan mer som ett extra stöd. En kompression uppstår runt knät där 7mm ger mest stöd och 3 mm något mindre.

Även om du inte får så mycket kraft från själva skyddet ger den en lite ”studs” effekt som man får beteckna som mentalt skön, eller placebo? Men det är behagligt och ger en ökad självkänsla. Dessa effekter ska man inte underskatta oavsett. 

Som alltid så kommer det konstant nya studier och vi får uppdatera denna guide löpande om vi ser att något nytt kommer upp. 

 

Finns det några nackdelar att använda knäskydd i sin träning?

Egentligen inte. Se bara till att tvätta det då och då så slipper du onda blickar från dina medmänniskor. Tvättråd 40 grader i tvättmaskinen utan sköljmedel, klappat och klart. 

Ser du bara till att du är medveten om dina färdigheter och begränsningar så finns det inget negativt att ta upp. Prislappen är rimlig för vad du får. 

Den stora frågan kvarstår.

 

Ska jag köpa ett knäskydd?

Finns behovet så är det ett prisvärt sätt att försökta sina knän. Faller du under något av följande alternativ tycker jag det är befogat att skaffa sig ett par knäskydd.

1. Knäsmärta?

Det är många som lider av diffus knäsmärta och om det brukar kännas bättre av värme och aktivitet så rekommenderar jag dig att investera i en eller ett par knäskydd som stöd och värme för din knäled. Givetvis ska du konsultera med din läkare först. 

KÖP!

2. Tunga lyft

Tränar du tung styrketräning och ofta kan det vara en smart köp som stöd åt dina knäleder. Den belastning som frekvent och intensiv träning ger är förstås positiv för kroppen, det är ju så vi blir starkare, genom att bryta ner muskler för att bygga nya. Samtidigt blir led/ligament/menisk utsatt och de vill vi värna om. Mycket basövningar och hopp, absolut. 

KÖP!

3. Försäkring

Tränar du mycket och vill ta hand om dina knäleder så kan ett par knäskydd fungera som en billig försäkring. De kan hjälpa din kropp träna och hålla längre. Inte dumt alls och man ångrar alltid att man inte försäkrade sig när olyckan väl är framme. Kanske kan de få dig att träna längre i livet på en bra nivå.

KÖP!

 

Summering

Jag hoppas du fått in en del matnyttig information om vad ett knäskydd kan göra för dig och om du känner att du vill investera i ett par. Likt mycket annat handlar det om att skaffa sig fördelar och då kan ett knäskydd vara en potentiell bra affär.

Jag hade en positiv upplevelse under mina månader när jag provade knäskydden och kommer fortsätta nyttja dem vid behov, framförallt då vid tyngre lyft som knäböj. 

Lycka till I din träning och träna smart

/ Coach Staffan Bergsten